Sökresultat för Anders R. Olsson...
Rensa filter?
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Vår tids journalister lämnar ytterst sällan felaktiga upplysningar i sak. Likväl blir nyhets- och samhällsrapporteringen på område efter område direkt vilseledande.
Anders R Olsson reder ut varför. Efter 30 år som journalist och med användning av medieforskningens resultat kan han visa varför ”nyhetsfabriken”…
Varför ljugs det så mycket i media? Inom nyhetsförmedlingen blåser yrkesverksamma journalister upp oväsentligheter och vilseleder sin publik.
Enligt den klassiska liberala teorin om pressfrihet ska medborgarna med hjälp av medierapporteringen förnuftigt kunna diskutera och påverka samhället. Att vår tids…
Kategorier: Juridik
En handbok som lättfattligt presenterar de svenska lagarna om yttrande- och informationsfrihet. Den är i första hand skriven för yrkesverksamma journalister, men reglerna gäller lika för alla medborgare som vill skaffa, ordna, bearbeta eller sprida information. Lagändringar inom detta område kommer allt tätare. Boken…
Kategorier: Samhälle och samhällsvetenskap
Vilken funktion hade egentligen sociala medier under den arabiska våren? Vilka är den digiala underklassen? Och hur har en handfull teknikföretag i Silicon Valley lyckats sprida ryktet om sig själva som det fria ordet och kunskapens främsta förespråkare
När internet ska diskuteras används ofta begrepp som frihet,…
Vilken funktion hade egentligen sociala medier under den arabiska våren? Vilka är den digitala underklassen? Och hur har en handfull teknikföretag i Silicon Valley lyckats sprida ryktet om sig själva som de främsta förespråkarna för kunskap och yttrandefrihet?
Internet och vår användning av det förknippas med begrepp…